Zwolnienie w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów rolnych

ZWOLNIENIE W PODATKU ROLNYM Z TYTUŁU NABYCIA GRUNTÓW ROLNYCH

1. Opis sprawy: Sprawa dotyczy udzielenia zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów przez:

właścicieli gospodarstw rolnych, posiadaczay samoistnych, użytkowników wieczystych, posiadaczy gruntów.

2. Wymagane dokumenty: Wniosek podatnika o udzielenie zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów. Wniosek powinien zawierac następujące informacje:

  • nr aktu notarialnego z datą zakupu gruntów,
  • od kogo został nabyty, czy nabywca nie jest osobą spokrewnioną w linii prostej z osobą zbywającą,
  • powierzchnię nabytych gruntów,
  • łączną powierzchnię gospodarstwa rolnego po zakupie,
  • czy przed nabyciem gruntów nie znajdowały się one w użytkowaniu nabywcy,
  • akt notarialny dotyczący nabycia gruntów (kserokopię).

3. Miejsce składania pism i osoba odpowiedzialna: Urząd Gminy Domaniów - pok. nr 5, podinspektor ds. wymiaru podatków i opłat lokalnych.

4. Termin i sposób załatwienia: Wydanie decyzji w sprawie zwolnienienia i ulgi w podatku rolnym nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

5. Opłaty: Nie podlega opłacie skarbowej.

6. Podstawa prawna: art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2016r. poz. 617) oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r. poz.613).

7. Tryb odwoławczy: od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Wójta Gminy Domaniów, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

8. Inne informacje: zwalnia się od podatku rolnego grunty nabyte w celu utworzenia nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenia już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:

  • będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
  • będące przedmiotem umoy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
  • wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objete w trwałe zagospodarowanie.

Okres zwolnienia wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały wyżej wymienione zdarzenia.

Przedmiotowe zwolnienie podatkowe stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.

Jeżeli podatnik nabywa lub obejmuje grunty o powierzchni mniejszej niż 100 ha, zwolnienie dotyczy gruntów kolejno nabywanych lub obejmowanych w trwałe zagospodarowanie do powierzchni łącznie nieprzekraczającej 100 ha.

W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.

Zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w drodze umowy sprzedaży stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są grunty objęte uprzednio przez nabywcę w trwałe zagospodarowanie.

Za trwałe zagospodarowanie uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie wieczyste na okres nie krótszy niż 10 lat.

Zwalnia się od podatku rolnego grunty gospodarstw rolnych powstałe z zagospodarowania nieużytków - na okres 5 lat, licząc od roku następnego po zakończeniu zagospodarowania.

Po upływie okresów przedmiotowych zwolnień stosuje się ulgę w podatku rolnym polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim o 50%.

Wymienione zwolnienia i ulgi w podatku rolnym stanowią pomoc de minimis i powinny być realizowane do wysokości pułapu określonego w art. 4 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym.

9. Formularze do pobrania:

  • Zał. 1 - Wniosek,
  • Zał. 2 - Oświadczenie nabywcy gruntów,
  • Zał. 3 - Oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w roku, w którym podmiot ubiega się o pomoc de minimis oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat,
  • Zał. 4 - Oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis w roku, w którym podmiot ubiega się o pomoc de minimis oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat,
  • Zał. 5 - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołóstwie.

 



Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 09 czerwca 2016 13:44
Dokument wprowadzony do BIP przez: Aneta Drelichowska
Ilość wyświetleń: 918
10 czerwca 2016 08:16 (Aneta Drelichowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
09 czerwca 2016 15:05 (Aneta Drelichowska) - Dodanie załącznika [formularz_informacji_przedstawianych_przez_wnioskodawcerolnik_1.doc] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
09 czerwca 2016 15:05 (Aneta Drelichowska) - Dodanie załącznika [oswiadczenie_o_wielkosci_otrzymanej__pomocy_de_minimis_1.doc] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany
Witamy w Gminie Domaniów::Witamy w Gminie Domaniów::Witamy w Gminie Domaniów::Witamy w Gminie Domaniów::Witamy w Gminie Domaniów::Witamy w Gminie Domaniów::Witamy w Gminie Domaniów::Witamy w Gminie Domaniów::Witamy w Gminie Domaniów::Witamy w Gminie Domaniów::